Mijn logo design proces.

Het ontwerpen van een logo is een bijzonder proces, en er komt veel meer bij kijken dan je zou denken. Het is absoluut niet zo dat je even gaat zitten, een viltstift pakt, en hop, een logo uit je mouw schudt. Althans, bij mij niet. En zelfs als je zomaar een briljant idee hebt, dan moet een goed logo nog aan allemaal eisen voldoen. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat dat briljante idee niet tot een goed logo is uit te werken.

Wat ik meestal doe na het ontvangen van een logo design brief, is beginnen met wat schetsen te maken op een kladblok. Sommige designers ondernemen helemaal geen actie in het begin. Die kiezen ervoor om de design brief op hen in te laten werken, en gaan intussen compleet andere dingen doen. Zo krijgen ze de meeste inspiratie en de beste invallen. Voor mij werkt het het beste als ik eerst begin met wat schetsen, dan online ga researchen en dan een tijdje alles laat rusten. Als het niet tegenzit, heb ik in de tijd dat ik er even geen bewuste aandacht aan heb besteed een aantal ideeën opgedaan, die schrijf ik dan tussendoor op, en maak er grove schetsen van. Die schetsen werk ik dan uit tot voorlopige ideeën in Illustrator, en ik leg er dan daarvan een aantal voor aan de opdrachtgever om te kijken welke richting we het beste in kunnen slaan. Daarna werk ik doorgaans een viertal logo’s uit, waarvan er één uiteindelijk gebruikt zal gaan worden.

Logo ontwerp vragenlijst

Als je door mij een logo wilt laten ontwerpen, dan is het goed om te beginnen met het invullen van de complete vragenlijst.

Contact

Uiteraard kun je ook gewoon contact opnemen.

De verschillende soorten logo’s.

In m’n portfolio zie je het al, er zijn verschillende soorten logo’s. Alleen tekst, of met beeldmerk, of abstract. Over het algemeen maak ik vooral logo’s die één of twee kernwaarden uit de designbrief tot uiting laten komen, en die redelijk strak en simpel zijn vormgegeven. Dat soort logo’s hebben de langste levensduur, en zijn het effectiefst.

Daarbij loop je daardoor het minste risico dat je logo in andere landen mogelijk een heel andere associatie oproept dan eigenlijk de bedoeling is. In veel landen hebben kleuren een andere betekenis dan in Nederland, en zelfs je merknaam en/of payoff kan een ander effect te weeg brengen dan de bedoeling is.

Als je logo internationaal moet worden gebruikt, dan moet daar ook onderzoek naar worden gedaan.

 

De verschillende toepassingen van een logo.

De eenvoudigste toepassing:
Alleen digitaal, op een website. Dit is de eenvoudigste omdat er maar één (digitale) versie van het logo gemaakt hoeft te worden.

Wat uitgebreider:
Digitaal, op een website, en print, op visitekaartjes, briefpapier, enveloppen. Dit is uitgebreider omdat er  zowel een printversie als een webversie moet worden gemaakt. Hetzelfde logo moet dus twee keer worden gemaakt.

Nog uitgebreider:
Digitaal, op een website, social media profielen, web app iconen, en print, op visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, rolbanners, mokken, belettering van voertuigen, gevelborden en noem maar op.
Niet alleen moet het logo dan zowel voor digitaal als voor print worden gemaakt, maar er moet dan ook rekening worden gehouden met het formaat van de toepassing. Als je een horizontaal logo hebt, dan moet daar ook een vierkante versie van worden gemaakt, en misschien zelfs een verticale versie.

 

Wat kost een logo?

Het zal je duidelijk zijn dat er aardig wat werk in een goed logo gaat zitten. Maar, uiteindelijk hangt de prijs grotendeels af van de wensen van jou als opdrachtgever.
Een tekstlogo dat alleen op een website zal worden gebruikt kost minder tijd dan een logo dat voor alle denkbare toepassingen gebruikt zal gaan worden, en in meerdere landen.

Ik kan er dus pas wat zinnigs over zeggen als ik weet wat je wensen zijn, en daar is de logo design vragenlijst voor bedoeld.

Als je die invult, kun je opgeven wat je budget ongeveer is, en dan komen we er vast uit.